به گزارش خبرگزاری تسنیم از  رشت ، نشست تبیین مبانی «نو اصولگرایی» در نظام جمهوری اسلامی و تشریح ماهیت مفهوم نو اصولگرایی ظهر امروز با حضور مرتضی نواب قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و جمعی از نخبگان استان گیلان در رشت برگزار شد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در این نشست با اشاره به ماهیت مفهوم نواصولگرایی در جمهوری اسلامی اظهار داشت: نواصولگرایی به‌معنای تغییر، تحول اساسی و پیرایش و آراستن فضای اصولگرایی است و به‌دنبال تغییر و تحول بنیادین است‌.

مرتضی نواب با بیان اینکه جریان “نواصولگرایی” یک جریان سوم در کشور محسوب نمی‌شود بلکه در ادامه جریان اصولگرایی است خاطرنشان کرد: نواصولگرایی نگرش و خوانشی جدید از اصولگرایی با همان مبنا اما با بنای جدید است و به‌دنبال اصلاح و تحول بنیادین در جریان اصولگرایی است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در 4 حوزه از جمله گفتمان، ساختار، سازمان و عملکرد تصریح کرد: اصولگرایی براساس مکتب امام(ره) بوده و نواصولگرایی نیز دارای همان مبنا است.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متوالی، محورهای فکری امام(ره) از جمله عدالت‌خواهی، مبارزه با استکبار و دیگر محورها را مورد تحلیل قرار دادند گفت: باور به خدا، باور به خود و باور به مردم 3 باور بنیادین مکتب امام(ره) است.

نواب تصریح کرد: امام(ره) نخستین کسی بود که “ما می‌توانیم” را مطرح کرد و مبنای اصولگرایی براساس مکتب ایشان است و ما معتقدیم این باور درستی بوده و قابل تداوم است بنابراین نسبت جمهوری اسلامی با نواصولگرایی نیز همان نسبت مکتب امام(ره) با جمهوری اسلامی است.

شاید این مطالب را نیز بپسندید :   گیلان در چنگال موج چهارم کرونا؛ تعداد بستری‌شدگان روز به روز افزایش می‌یابد

وی ضمن بزرگداشت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در مکتب امام(ره)، جمهوری اسلامی دارای مولفه‌هایی است و این سخنان امام(ره) نیز در این روز به تایید عامه مردم رسید و اکثریت مردم به جمهوری اسلامی رأی موافق دادند.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به مفهوم اسلام‌گرایی و اسلامیت در جمهوری اسلامی و مردم‌باوری و مردم‌گرایی ابراز داشت: اسلام مطرح شده توسط امام(ره) اسلامی است که در مقابل اسلامِ آمریکایی می‌ایستد و احیاکننده تفکر سیاسی است و کارآمدی دین را در اداره دولت و جامعه ارائه می‌دهد.

نواب با بیان اینکه “باور به مردم” در اسلام مطرح شده توسط امام(ره) اصالت دارد و این یک شعار نیست افزود: در این اسلام، عدالت اجتماعی موضوعیت دارد و نگاهش به آرمان‌ها واقع‌بینانه است و این نگاه امام(ره) به اسلام بود که همان اسلام ناب است و ایشان آن را به جامعه ارائه داد؛ این اسلام با فطرت انسانی مطابقت دارد.

وی تصریح کرد: شعارهای مطرح شده در انقلاب از بین‌ رفتنی نیست چون با فطرت انسان انطباق دارد و در آن آزادی اجتماعی و بیان مطرح شده است از این رو اسلامی که امام(ره) به ما معرفی کرد به ما خط، نگاه، انرژی و جسارت می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به جایگاه مردم‌گرایی در نگاه امام(ره) گفت: بسیاری از استدلال‌های امام(ره) در مخالفت با رژیم پهلوی براساس شرع و فقه بود و سال 57 نیز ایشان پس از ورود به کشور و سخنرانی در بهشت زهرا، استدلال‌هایی در رَد حکومت پهلوی بیان کردند.

شاید این مطالب را نیز بپسندید :   رژه خودرویی روز ارتش در رشت به روایت تصویر

نواب افزود: امام(ره) سال 57 در سخنرانی بهشت زهرا جمله معروف “من دولت تعیین می‌کنم” را بیان کردند البته پیش از این جمله دلایل مخالفت با ساختار پهلوی را مطرح کردند و فرمودند “مجلس مؤسسان پهلوی با زور و سرنیزه تشکیل شد و ملت هیچ دخالتی در آن نداشت و اصل رژیم سلطنتی از ابتدا خلافِ قانون، خلافِ حقوقِ بشر و خلافِ شرع بوده است.”

وی با بیان اینکه در نگاه امام(ره)، “مردم” مبنای شکل‌گیری حکومت است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز دو مولفه مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را یک ضرورت دانستند چراکه مردم حق تعیین سرنوشت کشور را دارند و پس از آن نیز اداره جامعه نیاز به حضور مردم دارد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به اینکه جریان اصولگرایی نسبت به اسلام وفاداری و پایبندی بهتری از خود نشان داده و محور ولایت‌فقیه را حفظ کرده است اما نیاز به بازخوانی، احیاء و مرور دارد ابراز داشت: باید توجه داشت که مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای اصالت، شکل‌دهنده و ادامه‌دهنده راه هستند.

نواب به اهمیت بازخوانی و ترویج مفهوم اسلام ناب در جمهوری اسلامی و همچنین قرائت درست از اسلام مطرح شده توسط امام(ره) در جامعه اشاره و بیان کرد: مجلس، اعضای شوراها و رئیس‌جمهور براساس رأی مردم انتخاب می‌شوند و این تفکر و رویکرد امام(ره) بوده که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز قابل مشاهده است.

وی نواصولگرایی را به‌معنای التزام به مکتب امام(ره)  دانست و اظهار داشت: امروز نیاز داریم که اصولگرایی را مورد نوگرایی قرار دهیم و متناسب با سلایق و نیاز امروز جامعه و بیانات رهبر معظم انقلاب، مفهوم نوگرایی را دنبال کرده و گفتمان‌ها و ادبیات جدید مبتنی بر نیاز جامعه بیان کنیم و عملکردمان نو باشد.

شاید این مطالب را نیز بپسندید :   طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در مجلس کلید خورد/تخلف آشکار دولت ‌در واردات نهاده‌های کشاورزی

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه امروز بدنه جوان حزب‌اللهی جامعه نمی‌پذیرد که تنها یک جمع سه نفره برای یک شهر و جامعه تصمیم بگیرد تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هرجا که جوانان وارد عرصه‌ها شدند موفقیت‌ها بیشتر شد بنابراین باید مردم باید در تصمیم‌گیری‌ها و اداره امور مشارکت دهیم.

دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت استان گیلان نیز در این جلسه این تشکل را یکی از احزاب انقلابی، شناخته شده و رسمی کشور دانست و اظهار داشت: دکتر قالیباف سال 96 نامه‌ای تحت عنوان “نواصولگرایی” در جامعه منتشر کرد و این نامه را خطاب به فعالان این حوزه به‌ویژه جوانان نوشت و سال بعد رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب موضوع جوانان باید وارد عرصه‌ها شوند را مورد تاکید قرار دادند.

آرمان مهدی‌زاده افزود: جمعیت پیشرفت و عدالت به‌عنوان یک تشکیلات و حزب رسمی سیاسی این افتخار را دارد که بحث نواصولگرایی را انتشار و ساعت‌ها درباره آن بحث کارشناسی و تخصصی داشته باشد تا اینکه بستر لازم شکل گرفت و نخستین نشست “نواصولگرایی” در گیلان به‌همراهی خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/612/ ع

Let’s block ads! (Why?)

By